2 w Karkonosze/ Polska/ Szklarska Poręba/ wędrówka w górach/ Zwiedzaj Karkonosze i okolice

Zwiedzaj Karkonosze: jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły (przez Szrenicę)

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze (Wrzesień 2018)

Nasza trasa: (czerwony szlak) parking przy Szosie Czeskiej – wodospad Kamieńczyka – Hala Szrenicka – Szrenica – Twarożnik – Śnieżne Kotły – Twarożnik – Hala Szrenicka – wodospad Kamieńczyka – parking
Długość trasy: ok.18km nasz czas przejścia: 5godz 30min
pogoda: -1C, mgła, szadź + przejaśnienia w drodze powrotnej

Pierwsze ochłodzenie tegorocznej jesieni zbiegło się w czasie z naszym przyjazdem z Yorkshire do rodzinnego domu w Karkonoszach. Nie lubimy upałów więc ucieszyliśmy się na nagły koniec lata i chłodny początek jesieni. Ale któż z nas mógł przypuszczać, że już pod koniec września będzie nam dane rozkoszować się zimową pogodą w górach? 😉 Nasza jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły to spacer w prawdziwie białych klimatach! Tym razem nie liczyliśmy na super widoki (miało się przejaśnić dopiero po południu) ale na mgliste białe kadry w obiektywie i tych zdecydowanie nie brakowało. To co, idziesz z nami?

Źródło: mapy.cz

Trasa naszej wędrówki to karkonoska klasyka: czerwony szlak od parkingu aż do samych Śnieżnych Kotłów, z przerwą na kawę na Szrenicy i powrót tą samą drogą. Na taką trasę zdecydowaliśmy się głównie ze względu na moją niedawną kontuzję – czyli jak najmniej chodzenia po głazach, wystających korzeniach itp. i powrót wyciągiem. Ostatecznie jednak całą drogę pokonaliśmy pieszo.

Wędrówka do wodospadu Kamieńczyka

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

To już chyba taka nasza tradycja, że będąc na urlopie  w rodzinnym domu do dyspozycji mamy tylko kilka godzin 😉 O 15.00 mieliśmy spotkanie w centrum Jeleniej więc na parking w Szklarskiej dotarliśmy dość wcześnie rano, tak aby zdążyć wrócić na czas. Tak jak wcześniej wspomniałam miał nam w tym pomóc powrót wyciągiem, ale tak dobrze się nam spacerowało, że jednak wróciliśmy piechotą. Była to niekoniecznie mądra decyzja, bo po dość długiej przewie w chodzeniu po górach na drugi dzień pojawiły się klasyczne na tę okoliczność „zakwasy” i kolejną zaplanowaną wędrówkę trzeba było przełożyć, aby kopytka mogły trochę odpocząć. Ważne jednak że mogliśmy wybrać się w góry, co jeszcze kilkanaście tygodni wcześniej nie było takie pewne…

Na szlaku, aż do Kamieńczyka, nie było nikogo. To lubimy! Samo podejście do schroniska trwało nieco dłużej niż zwykle, bo tutaj droga jest dość wyboista i musiałam uważać na każdy krok, ale w końcu dotarliśmy do wodospadu.

Wodospad Kamieńczyka

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Przy schronisku zatrzymaliśmy się na krótką przerwę zdjęciową, łyk gorącej herbaty z termosu i dalej wędrowaliśmy w górę.
Wodospad Kamieńczyka pięknie się prezentował w jesiennym wydaniu ♥

Wędrówka na Halę Szrenicką

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Tu minęliśmy dwie turystyki z Łodzi (pozdrawiamy!), z którymi jeszcze kilka razy spotykaliśmy się na szlaku. Poza tym nikogo. No może niezupełnie…. 😉

Spotkaliśmy jeszcze tego przystojniaka, tuż przy szlaku, który nic sobie z nas nie robiąc pałaszował w spokoju śniadanie 😉

Mniej więcej od wysokości wodospadu Kamieńczyka towarzyszyły nam tajemnicze mgły dające niesamowity klimat. Słoneczne wędrówki w Karkonoszach oczywiście lubimy, ale mgły mają w sobie to coś, nieprawdaż?

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Ostatnie podejście do schroniska na Hali Szrenickiej to nie tylko mgła ale i szadź (sadź). Już tutaj mieliśmy przeczucie, że będzie to biały i bajkowy spacer.

Dotarcie do schroniska na Hali Szrenickiej zajęło nam mniej więcej 1godz 45min (stąd na Śnieżne Kotły jest kolejne 1godz 45minut dreptania).
Nie wchodziliśmy do środka, bo chcieliśmy się zatrzymać w położonym nieco wyżej schronisku Szrenica.

Wędrówka na Śnieżne Kotły – Szrenica

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Już po chwili pojawiła się piękna kosodrzewina w całości pokryta szadzią.

Widoczności brak, no ale tym razem nie na widoki liczyliśmy ale na przyjemny spacer w białych okolicznościach przyrody 😉 I to się udało w 100%!

Śnieg czy śnieżna krupa?

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Po chwili schronisko Szrenica wyłoniło się z mgły a my weszliśmy do środka aby chwilę odpocząć i napić się dobrej kawy.

Schronisko Szrenica

Do kawy pasowało oczywiście ciacho i to nie byle jakie – serniczek domowej roboty – pierwsza klasa – bardzo polecamy 😉

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

A potem ubraliśmy się nieco cieplej i wyszliśmy na zewnątrz obserwując kilkusekundowe dziury we mgle i słońce.

Wędrówka na Śnieżne Kotły

Ze Szrenicy zeszliśmy z powrotem na Graniczną Łąkę do czerwonego szlaku i dalej wędrowaliśmy przez skałki Trzy Świnki i Twarożnik prosto na Śnieżne Kotły.

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Na Mokrej Przełęczy mgły na chwilę podniosły się i wyjrzało słońce, ale był to dosłownie moment i znów wędrowaliśmy w białych okolicznościach przyrody.

Prawdziwie zimowe krajobrazy pojawiły się tak naprawdę dopiero wtedy gdy minęliśmy skałki Twarożnik. Bosko!
Śniegu nie było jednak dużo – tak naprawdę to szadź (sadź) pomalowała tę część Karkonoszy na biało.

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Tup tup tup – tuptaliśmy wciąż sami na szlaku. Im dalej tym bardziej biało.

Mgła zaczęła się zagęszczać tuż za Łabskim Szczytem. Śmialiśmy się, że trzeba będzie uważać, żeby nie zaryć nosem o stację przekaźnikową na Śnieżnych Kotłach!

I w końcu coś tam zaczęło się wyłaniać z bieli 😉

Śnieżne Kotły

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Stacja przekaźnikowa na Śnieżnych Kotłach. W sumie to nie wspominaliśmy Ci, że w ciągu tych kilku godzin wędrówki musieliśmy schodzić z drogi dokładnie 7 razy, aby przepuścić przejeżdżające auta. Nie wiemy czy to jakiś nowy zwyczaj w Karkonoszach, ale ruch był niemal jak na autostradzie 😉

Tu też na klika sekund się przejaśniło ale chwilę potem mleczna biel wróciła. Wiedzieliśmy, że zaraz po południu mgły się podniosą i będzie można oglądać pięknie oszronione kotły, ale dla nas dużą radość samą w sobie stanowiła ta biała aura, która dość szybko miała zniknąć. Oszronione kociołki mieliśmy już okazję fotografować kilka lat temu, podczas wędrówki do Źródeł Łaby i wyglądały one wtedy tak:

Tym razem nasz widok na kociołki był z kolei taki. Też ładnie 😉

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Pamiątkowe zdjęcie i zarządziliśmy odwrót, bo zaczęło wiać nie na żarty…

Powrót ze Śnieżnych Kotłów do Szklarskiej Poręby

W drodze powrotnej Rafi postanowił jednak rzucić jakieś zaklęcia żeby przegonić choć na trochę mgłę i nawet mu się to udało 😉

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Ostatnie spojrzenie w kierunku kotłów i śmigamy z powrotem do Szklarskiej.

Mgła podnosiła się coraz bardziej a na szlaku zaczęło się pojawiać coraz więcej osób.
Im bliżej do Szrenicy tym bardziej zauważaliśmy, że poranny lód, śnieg i szadź zaczynały znikać…

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

To miejsce fotografowaliśmy wcześniej, w drodze na Śnieżne Kotły, pamiętasz jak było białe? 😉

Grupa skalna Trzy Świnki

Trzy Świnki - Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Na Trzech Świnkach przejaśniło się na dobre a po porannym śniegu i szadzi nie było już prawie śladu… Im bardziej w dół tym więcej jesieni w kadrze 😉

Jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły, Karkonosze, www.katiraf.com

Te kropki w górnym prawym rogu to nie brudna matryca a śniegowa krupa – mini śnieżyca złapała nas na Hali Szrenickiej 😉

Tym razem nie zatrzymywaliśmy się w żadnym schronisku tylko śmigaliśmy prosto na parking 😉

Ale zanim dotarliśmy na parking nie mogliśmy sobie odmówić oscypkopodobnego wyrobu 😉

…i inne przydatne informacje 😉

Wędrówka na Śnieżne kotły – dojazd:

Ta jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły rozpoczyna się w Szklarskiej Porębie Górnej a dokładniej na parkingu przy Szosie Czeskiej. Parkingi w pobliżu są dwa:
płatny 20zł za cały dzień tuż przy wejściu na szlak na wodospad Kamieńczyka (ilość miejsc ograniczona)
bezpłatny tuż przed mostem na Kamiennej skręć w prawo w ulicę Osiedle Huty gdzie znajdziesz kilka miejsc parkingowych. Stąd do parkingu płatnego jest dosłownie 300m – 5 minut piechotą.

Do Szklarskiej Poręby dostaniesz się również komunikacja miejską:
autobusem PKS – przystanek Szklarska Poręba Górna (ostatni). Od przystanku PKS w centrum do wejścia na szlak jest dodatkowe 1.5km – ok. 30minut dreptania
pociągiem PKP – od stacji do wejścia na szlak dolicz tak samo: 1.5km – ok. 30minut

Wędrówka na Śnieżne Kotły – schroniska:

Schronisko na Hali Szrenickiej
Schronisko Szrenica
Uwaga: na Śnieżnych Kotłach nie ma schroniska, toalet, baru itp 😉

Dodatkowe informacje:

Wędrówka przebiega w Karkonoskim Parku Narodowym co oznacza konieczność zakupu biletu wstępu. Obecny koszt (2018r.) to 8zł za bilet normalny i 4zł za bilet ulgowy.

Inne polecane przez nas wędrówki ze Szklarskiej Poręby:

Post „Zwiedzaj Karkonosze: jesienna wędrówka na Śnieżne Kotły (przez Szrenicę)” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com