2 w Karkonosze/ Karpacz/ Polska/ wędrówka w górach/ Zwiedzaj Karkonosze i okolice

Wędrówka w Karpaczu z Wilczej Poręby do Białego Jaru, Karkonosze

Nasza trasa (zielony szlak na całej długości): Wilcza Poręba – Centrum Informacyjne KPN – ul. Leśna – ul. Gimnazjalna – Karpacz Biały Jar
– ul. Gimnazjalna – ul. Leśna – Centrum Informacyjne KPN – Wilcza Poręba
Długość trasy:
5km, nasz czas przejścia: około 2 godzin

Ten krótki spacer mniej uczęszczanymi zakątkami Karpacza przygotowałam z myślą o moich rodzicach, którzy nie mogą długo i daleko wędrować. Chciałam zaplanować taki spacer, który nie będzie dłuższy niż 5-6 km, oczywiście w ładnym miejscu i ze ścieżkami, którymi rodzice wcześniej nie szli. Dodatkowo mniej więcej w połowie spaceru powinno znaleźć się miejsce na kawę lub nawet obiad. I tak właśnie powstała wędrówka do Karpacza Białego Jaru z Wilczej Poręby, którą wpisujemy w nasz cykl „wędrówka w wersji light”. To co, idziesz z nami? 😉

Wędrówka w Karpaczu – nasza trasa

Źródło: mapy.cz

Nasza wędrówka w Karpaczu – w obie strony – miała dokładnie 5km długości a czas przejścia wyniósł w sumie około 2 godzin.
Wędrowaliśmy zielonym szlakiem.

Wędrówka w Karpaczu z Wilczej Poręby do Białego Jaru

Punkt widokowy Krucze Skały, Karpacz www.katiraf.com

Nasze popołudnie w Karpaczu rozpoczęliśmy od wizyty na skałkach, o których pisaliśmy tutaj Punkt widokowy Krucze Skały w Karpaczu. A kiedy nasyciliśmy oczy bajkowymi widokami na Karkonosze, zjechaliśmy autem w dół skręcając w ulicę Wilczą.

Na krzyżówce ul. Wilczej i Sarniej znajdziesz niewielki dziki parking, na którym zostawiliśmy auto i wyruszyliśmy na wędrówkę do Białego Jaru.

Wędrówka w Karpaczu z Wilczej Poręby do Białego Jaru, www.katiraf.com

Nazwa Biały Jar w Karpaczu pojawia się co najmniej dwukrotnie i dla osób nie znających okolic może być myląca, więc już wyjaśniam. Biały Jar to miejsce w górach, powyżej Karpacza, okryte złą sławą na skutek tragicznego wypadku – zejścia lawiny w 1968r., która pochłonęła aż 19 ofiar. Ale funkcjonuje jeszcze jedno miejsce określane jako Karpacz Biały Jar – jest to przystanek PKS na rondzie, tuż obok hotelu noszącego nazwę Biały Jar. I właśnie do tego miejsca zmierzaliśmy 😉

Po mniej więcej 300 metrach od krzyżówki szlak zielony skręca w lewo.
Opuściliśmy asfaltową drogę i schodziliśmy wygodną ścieżką w dół, aż do drewnianego mostu na Łomniczce.

Wędrówka w Karpaczu z Wilczej Poręby do Białego Jaru, www.katiraf.com

Po przekroczeniu potoku ścieżka skręcała w prawo, ostro pod górę, a po chwili weszliśmy na teren Karkonoskiego Parku Narodowego,
o czym informowały stosowne znaki 😉

Aż w końcu pojawiła się malownicza polana, jeden z piękniejszych zakątków Karkonoszy. Cisza, spokój i ten zapach siana!
Raczej mało znany zakątek, rzadko uczęszczany, wędrowałam tędy kilka razy i spotkałam dosłownie kilka osób. Oby tak zostało 😉
A budynek na zdjęciu to nic innego jak Centrum Informacyjne Karkonoskiego Parku Narodowego.

Na stronie Centrum Informacyjnego KPN znajdziesz taką informację o tym miejscu:

Mieści się w jednym z niewielu zachowanych w regionie domów o typowej karkonoskiej architekturze. W ramach projektu „Rozwój infrastruktury turystycznej KRNAP i KPN” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska 2007-2013 budynek został gruntownie odremontowany z zachowaniem oryginalnej architektury. Jedną z funkcji budynku jest zachowanie i udostępnienie turystom zabytku tradycyjnego budownictwa regionalnego. Na parterze znajduje się sala prezentująca walory turystyczne Karkonoszy – ich krajobrazy, geologię i geomorfologię oraz historię poszukiwań minerałów i złota w Karkonoszach. Można tu podziwiać panoramy najpiękniejszych zakątków naszych gór, charakterystyczne formy terenu wschodnich Karkonoszy na trójwymiarowym modelu dotykowym i obejrzeć animacje o ich powstawaniu, a także zobaczyć „na żywo” karkonoskie minerały. Obok znajduje się sala warsztatowa, gdzie turyści mogą obejrzeć pod binokularami karkonoskie zioła i minerały.

Wejście do ogrodu ziół i krzewów karkonoskich

Wędrówka w Karpaczu z Wilczej Poręby do Białego Jaru, www.katiraf.com

Dalej zielony szlak prowadził szutrową drogą pod górę, z której w pewnym momencie skręciliśmy w niepozorną wąską ścieżynkę.

Tutaj ścieżka dobija do asfaltowej ul. Leśnej i szlak prowadzi dalej ulicą Gimnazjalną aż kończy się przy rondzie w Białym Jarze.

Spokojny spacer do Białego Jaru zajął nam nieco ponad godzinę.

Na obiad wybrałam – jak zawsze gdy jesteśmy w Karpaczu – mieszczącą się nieopodal ronda restaurację Mamma Mia, która i tym razem zadbała o smakowite rodzinne wspomnienia 😉 Polecamy zarówno na obiad jak i na kawę.

Wędrówka w Karpaczu z Wilczej Poręby do Białego Jaru, www.katiraf.com

Po obiedzie, na Wilczą Porębę wróciliśmy dokładnie tą samą drogą, którą przyszliśmy.

To był bardzo przyjemny leśno-miejski spacer. Polecamy szczególnie tym, którzy szukają krótkich tras spacerowych w Karpaczu.

Inne spacery w Karpaczu

Spacer w Karpaczu na Karpatkę, www.katiraf.com
Zimowy spacer w Karpaczu

…i inne przydatne informacje 😉

Dojazd autem:

Auto można zostawić na niewielkim dzikim parkingu (patrz aktywna mapa powyżej)

Dodatkowe informacje:

Centrum Informacji KPN jest czynne:
• w styczniu, lutym, czerwcu, lipcu i sierpniu – od wtorku do soboty 9:00 – 16:00
• w marcu, kwietniu, maju, wrześniu, październiku i grudniu – od poniedziałku do piątku 9.00 – 16.00

Tratoria Mamma Mia – Karpacz, ul. Karkonoska 1

Nasza trasa nie nadaje się na spacer z wózkiem dziecięcym/inwalidzkim

Post „Zwiedzaj Karkonosze: krótka wędrówka w Karpaczu (z Wilczej Poręby do Białego Jaru)” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com