0 w Anglia/ North Yorkshire/ plaże/ wędrówka nad morzem/ Whitby/ Zwiedzaj Yorkshire

Zwiedzaj Yorkshire: spacer z Whitby do Sandsend i z powrotem

Spacer z Whitby do Sandsend, Yorkshire www.katiraf.com

Spacer z Whitby do Sandsend, North Yorkshire (Marzec 2018)

Nasza trasa: Latarnia morska w Whitby – plaża – Sandsend – Sansend Rd – Cleveland Way – Whitby
długość trasy ok. 9km, nasz czas przejścia: 2 godziny
(pogoda słoneczna, bezwietrznie, +7C)

Co tu dużo pisać. Po prostu stęskniliśmy się za morzem! Kiedy więc w niedzielny poranek słońce pokazało się za oknem, podjęliśmy natychmiast spontaniczną decyzję – jedziemy do Whitby 😉 Ponieważ obudziliśmy się dość późno a dodatkowo zmiana czasu zjadła nam godzinę, wizja korków na drogach i braku miejsca do zaparkowania była jak najbardziej realna. Postanowiliśmy jednak uzbroić się w duże pokłady anielskiej cierpliwości, spakowaliśmy plecak i ruszyliśmy w drogę. To co, jedziesz z nami?

Latarnia morska w Whitby – Whitby Harbour West Lighthouse

Whitby to zdecydowanie jedno z naszych ulubionych miejsc nad morzem. Zwykle przyjeżdżamy tu wcześnie rano, zanim pojawi się tłum turystów, bo wtedy nie ma problemu z parkowaniem. Tym razem, w południe, mieliśmy wyjątkowego fuksa i zajęliśmy ostatnie wolne miejsce na parkingu na North Terrace, nieopodal pomnika Cooka. Przy dobrej pogodzie od razu po wyjściu z auta roztaczają się stąd piękne widoki na miasto, ruiny opactwa i morze.

Wschód słońca w Whitby, www.katiraf.com

Wschód słońca w Whitby, North Yorkshire (Luty 2016)

Z North Terrace widać również malownicze wejście do portu Whitby. Jest ono wyznaczone dwoma smukłymi latarniami morskimi, przy czym latarnia morska Whitby Harbour West zwana także West Pier Lighthouse (ta po lewej) jest wyższa i bardziej rozbudowana od tej sąsiedniej latarni Whitby Harbour East zwanej także East Pier Lighthouse. Tą pierwszą wybudowano w 1831 roku z miejscowego piaskowca i ma ona 22m wysokości podczas gdy latarnia East Pier pochodzi z 1855 roku i ma prawie 17m wysokości.

Wejście do portu w Whitby, www.katiraf.com

Wejście do portu w Whitby (Luty 2016)

Spacer z Whitby do Sandsend, Yorkshire www.katiraf.com

West Pier Lighthouse głównie w sezonie i w weekendy jest otwarta dla turystów. Po uiszczeniu opłaty (£1.50) możesz wspiąć się na samą górę. Jest tam dokładnie 81 schodków, które kręcą się zgodnie z ruchem wskazówek zegara wokół centralnej kolumny. A na szczycie latarni czeka na Ciebie fantastyczny widok na port w Whitby i okolicę. Jeśli będziesz miał szczęście wypatrzysz w morzu foki (zaliczone!) a nawet delfiny (wciąż próbujemy!) 😉

Można sobie zadać pytanie dlaczego to niewielkie rybackie miasteczko ma aż dwa tak długie mola z charakterystycznymi latarniami morskimi? Otóż kiedyś Whitby było ważnym portem przemysłowym i miastem stoczniowym, jak również ośrodkiem wielorybniczym. Dziś to przede wszystkim urokliwe nadmorskie miasteczko przyciągające (zwłaszcza latem) setki turystów.

Ptaszki zwane po angielsku turnstone, po polsku to arenariini czyli kuzyni kamusznika zwyczajnego. To tak gdybyś się zastanawiał… 😉

Spacer z Whitby do Sandsend, Yorkshire www.katiraf.com

A tu czarne kormorany wygrzewające się w marcowym słońcu!

Spacer z Whitby do Sandsend

Po obejrzeniu latarni, chwilowym wygrzewaniu się na słonku (nawet przez chwilę bez kurtki!) ruszyliśmy na spacer w kierunku Sandsend. Odpływ rozpoczął się zaledwie dwie godziny wcześniej i było jasne, że nasz spacer do Sandsend tylko częściowo będzie przebiegał plażą.

Wieś Sandsend

Wieś Sandsend, Yorkshire, www.katiraf.com

Wieś Sansend, North Yorkshire (Kwiecień 2017)

Ta mała wioska rybacka, na skraju North Yorkshire National Park, położona jest wzdłuż rozległej plaży, podzielonej strumieniem wpadającym do morza. Tą właśnie plażą do Sandsend przyszliśmy.

Bridge Cottage Bistro , Sandsend (Kwiecień 2017)

Znajdziesz tu kilka miejsc gdzie możesz coś zjeść lub napić się kawy oraz duży parking i toalety w północnej części wsi. Wieś Sansend pokazywaliśmy Ci przy okazji naszej kwietniowej wędrówki z Whitby do Runswick Bay. Jeśli spacer do Sandsend to dla Ciebie za mało – polecamy dalszy spacer klifami aż do Runswick Bay skąd do Whitby możesz wrócić autobusem (dokładne szczegóły i przydatne informacje we wspomnianym wpisie)

Spacer z Whitby do Sandsend – powrót

Whitby – słynna Magpie Cafe i sekretne uliczki

Magpie Spacer z Whitby do Sandsend, Yorkshire www.katiraf.com

Spacer z Whitby do Sandsend i z powrotem zajął nam nieco ponad 2 godziny. Zgłodnieliśmy dość mocno, więc poszliśmy do naszego ulubionego „rybnego” w Whitby czyli Magpie Fish & Chips Take Away. To miejsce szczyci się tytułem najlepszego fish & chips w całym UK. Czy słusznie? Jest bardzo smacznie, to fakt, choć przy tym dość drogo. Z kilku wypróbowanych przez nas w Whitby „rybnych” tylko ten jeden jest godny polecenia. Niemal tradycją jest stanie w co najmniej pół godzinnej kolejce, ponieważ ryby są zazwyczaj smażone na bieżąco. Żeby nie było że nie uprzedzaliśmy 😉

Spacer z Whitby do Sandsend, Yorkshire www.katiraf.com

Angielski fish & chips czyli ryba (najczęściej cod lub haddock) smażona w głębokim tłuszczu plus frytki ma wśród naszych rodaków na Wyspach tyle samo zwolenników co przeciwników. Brytyjczycy polewają ją najczęściej octem, w naszym regionie popularny jest również sos curry. W tłustej panierce (którą zwykle rzucamy na pożarcie mewom) kryje się naprawdę dobra ryba!

Zaułki i uliczki Whitby bez tłumu turystów. W samym centrum. W środku dnia, w bardzo słoneczną sobotę 😉

O tym co warto zobaczyć w Whitby i gdzie (zwłaszcza latem) można uciec przed tłumami napiszemy Ci niebawem w osobnym poście 😉

…i inne przydatne informacje 😉

Whitby – jak dojechać?

Autem: jeśli masz taką możliwość polecamy Ci krajobrazowa drogę A169, które prowadzi przez sam środek Parku Narodowego North Yorkshire Moor. Na mapie zaznaczyliśmy kilka parkingów (płatnych i niepłatnych)

Autobusem: do Whitby kursuje wiele autobusów. Np. autobus nr 840 trasa Leeds – York – Pickernig – Whitby czy też X93 trasa Scarborough – Robin Hood’s Bay – Whitby – Middlesbrough

Pociągiem: Whitby posiada stację kolejową. Przykładowa podróż z Yorku do Whitby zajmuje około 3 godzin.

Whitby – dodatkowe informacje:

Latarnia morska West Pier Lighthouse: czynna w zależności od pogody. Wejście płatne £1.50 od osoby dorosłej.

Magpie Cafe: przy głównym deptaku, 14 Pier Rd. Za rybę z frytkami na wynos zapłacisz nieco ponad £7.

Toalety miejskie: nowe, w budynku przy Pier Rd, płatne £0.40

Post „Zwiedzaj Yorkshire: spacer z Whitby do Sandsend i z powrotem” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com