4 w Anglia/ Park Narodowy Lake District/ wędrówka w górach/ Zwiedzaj Kumbrię

Lake District: wędrówka na Fairfield (873m), Grasmere

Wędrówka na Fairfield (873m npm), Park Narodowy Lake District, Anglia (Listopad 2018)

Nasza trasa: Mill Bridge – Little Tongue – House Gap – Fairfield (873m) – Great Rigg (766m) – Stone Arthur (503m) – Travellers Rest – Mill Bridge
Długość trasy:
10km Nasz czas przejścia: 4.5godz.

Krótka górska wędrówka na Fairfield (873m npm), jeden ze szczytów położonych w samym sercu Lake District, w bliskim sąsiedztwie Helvellyna. Początek naszej wędrówki to parking w okolicach Grasmere, a cała trasa ma charakter 10km pętelki. O ile dwa tygodnie wcześniej  ze względu na ulewny deszcz musieliśmy zmienić plany i zamiast w góry wybraliśmy się na spacer nad jezioro Grasmere, o tyle tym razem pogoda dopisała. Na niebie ani jednej chmurki a my wędrowaliśmy zarówno w krótkim rękawku (podejście) jak i w puchówkach schodząc ze szczytu Fairfield gdzie urywało głowę! Na całą wędrówkę trzeba przeznaczyć minimum 3-3.5 godziny, nam łącznie z przerwami wyszło godzinę dłużej. To co idziesz z nami? 😉

źródło: mapy.cz

Trasa ma dokładnie 10km długości. Nasz start to trawiaste pobocze drogi A591, dość blisko wejścia na szlak. Na końcu tego wpisu znajdziesz więcej szczegółów odnośnie parkingu płatnego i niepłatnego łącznie z zaznaczeniem ich na aktywnej mapie google.

Wędrówka na przełęcz House Gap

Wędrówka na Fairfield (873m npm), Lake District, www.katiraf.com

Auto zostawiliśmy na trawie, na poboczu drogi A591 ponieważ wszystkie możliwe zatoczki i parkingi w pobliżu były zajęte. Po chwili marszu dotarliśmy do tej małej zatoczki, w której zmieści się max 2-3 auta (znajduje się ona najbliżej wejścia na szlak, który rozpoczyna się po drugiej stronie ulicy, zaraz za widocznym na zdjęciu białym budynkiem). Szczyt w oddali to Seat Sandal, na przeciw którego wznosi się Fairfield, a my zmierzaliśmy najpierw na przełęcz House Gap również widoczną na zdjęciu.

Aby wejść na szlak musisz minąć biały budynek po prawej stronie ulicy i zaraz za nim skręcić w prawo.

Początkowo ścieżka pięła się łagodnie w górę a po prawej stronie, w dole, towarzyszył nam strumień Tongue Gill.

Wędrówka na Fairfield (873m npm), Lake District, www.katiraf.com

Tuż za pierwszą i chyba jedyną na całej trasie furtką znajdował się drewniany mostek. Tutaj szlaki rozchodzą się, ale ponownie połączą się jeszcze przed przełęczą. Teoretycznie nie ma znaczenia, czy za mostkiem skręcisz w lewo, czy pójdziesz w prosto. Jeśli jednak padało lub pada, a strumienie są wezbrane – nie wybieraj ścieżki na wprost, ponieważ w kilkunastu miejscach przecinają ją strumyki spływające z gór i możesz mieć problem aby je przekroczyć. Dotyczy to zwłaszcza ostatniego strumienia, na którym znajduje się bezimienny ale dość ciekawy wodospad.

Mimo iż było dość sucho, zdecydowaliśmy się skręcić w ścieżkę na lewo – ten wybór spowodował że aż do samej przełęczy wędrowaliśmy zupełnie sami 🙂

Po ponownym przekroczeniu strumienia zaczęliśmy mozolną wędrówkę pod górę. Ponieważ wędrowaliśmy południowym stokiem i dolinka była w całości osłonięta, a ścieżka niemal pionowa, nie minęło 5 minut i rozbieraliśmy się aż do krótkich rękawków 😉 Cóż z tego, że była to druga połowa listopada i może +10C? Było naprawdę gorąco!

Wędrówka na Fairfield (873m npm), Lake District, www.katiraf.com

Po mniej więcej pół godzinie ostrego dreptania pod górę ścieżka wypłaszczyła się i w końcu można było złapać oddech. Im bliżej przełęczy tym bardziej zaczynało wiać więc wskoczyliśmy z powrotem w cienkie polary.

Po mniej więcej pół godzinie dotarliśmy do przełęczy House Gap, gdzie zrobiliśmy sobie piknik z widokiem na jeziorko Grisedale Tarn.

Wędrówka na Fairfield

Wędrówka na Fairfield (873m npm), Lake District, www.katiraf.com

Ścieżka na Fairfield z przełęczy House Gap nie należy do najprzyjemniejszych. I nie dlatego że jest dość stromo, ale dlatego że wędrujesz po luźnych kamieniach. O ile wejście nie sprawia większych trudności, o tyle schodzący ze szczytu turyści bardzo wolno poruszali się po ścieżce, szczególnie po tym jak jedna osoba zaliczyła niekontrolowany zjazd w dół. Po deszczu musi tu być ciekawie 😉

Z wędrówką na Fairfield było tak samo jak z wędrówką na Bena Nevisa – idziesz i idziesz i już myślisz, że po wdrapaniu się na ten majaczący w oddali wierzchołek będziesz na szczycie, a tu figa z makiem bo do szczytu jest jeszcze całkiem spory kawałek dreptania 😉

Na szczycie urywało głowę! Krótka przerwa na gorącą herbatę spowodowała, że musieliśmy wskoczyć w puchówki. I kto by pomyślał że jeszcze godzinę wcześniej wędrowaliśmy w krótkich rękawkach ? 😉

Wędrówka na Fairfield (873m npm), Lake District, www.katiraf.com

Wędrówka na Great Rigg (766m npm)

Po krótkim odpoczynku ruszyliśmy w drogę powrotną. Ta miała nas poprowadzić przez kolejne dwa szczyty: Great Rigg i Stone Arthur. Schodziliśmy całkiem szybko chcąc oddalić się od szczytu, bo mieliśmy nadzieję, że niżej nie będzie tak pizgało złem 😉  Przez chwilę zastanawiałam się nawet czy wyciągnąć rękawiczki tak zmarzłam w ręce, ale ostatecznie po pół godzinie schodzenia weszliśmy w bardziej osłonięty teren i tym razem trzeba było się rozbierać z puchowych kurtek 😉

Na zdjęciu powyżej szczyt Great Rigg, a poniżej skałki zwane Stone Arthur.

Wędrówka na Fairfield (873m npm), Lake District, www.katiraf.com

W tym miejscu łapaliśmy ostatnie tego dnia promienie słońca i powoli schodziliśmy w dolinę.

Dojście do cywilizacji to ostre zejście zygzakami w dół, wyremontowaną niedawno ścieżką.

Ostatnie spojrzenie na wciąż skąpane w słońcu skałki Stone Arthur i po chwili dotarliśmy do auta.

..i inne przydatne informacje 😉

Wędrówka na Fairfield – parking:

Auto najprościej zaparkować na poboczu drogi A591 (na trawie) z czego w pogodne dni korzysta mnóstwo kierowców. Poza tym na mapie zaznaczyliśmy oficjalne parkingi (zatoczki) oraz jeden parking płatny. Orientacyjny kod do nawigacji to LA22 9RR.

Wędrówka na Fairfield – szczegóły trasy:

Nasza wędrówka to 10km pętelka. Trasę oceniamy jako łatwą, bez miejsc wymagających dodatkowego użycia rąk. Przewyższenie wynosi ok. 800m a całą trasę można pokonać w 3-4 godziny.

Post „Lake District: wędrówka na Fairfield (873m), Grasmere” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com