1 w Szkocja/ wędrówka w lesie/ wodospady/ Zwiedzaj Perthshire

Zwiedzaj Pertshire: leśna wędrówka w The Hermitage, Dunkeld, Szkocja

Wędrówka w The Hermitage, Dunkeld, Szkocja

Nasz jesienny weekend w Szkocji rozpoczęliśmy od zwiedzania zamku Striling i wodospadów Bracklinn Falls, a na niedzielę zaplanowaliśmy niezbyt długą wędrówkę w The Hermitage. Pogoda była typowo jesienna co nam oczywiście nie przeszkadzało, bo kiedy pada deszcz wodospady tak przyjemnie mruczą 😉 Trasa naszej wędrówki to pętelka licząca nieco ponad 7km i do jej przejścia z wieloma postojami i piknikiem potrzebowaliśmy mniej więcej 3 godziny. Polecamy na jesienny, rodzinny wypad do lasu! To co, idziesz z nami? 😉

The Hermitage – gdzie się znajduje?

Tuż obok Dunkeld w Pertshire. Z Edynburga lub Glasgow dojedziesz tu autem w 1h 15min, z Leeds w niecałe 5h, a z Manchesteru w 4.5h.

źródło: mapy.cz

Trasa naszej wędrówki rozpoczyna się w zatoczce przy drodze A9. Parking the Hermitage szybko się zapełnia, więc jeśli nie możesz znaleźć tam miejsca – jest to jakaś alternatywa. Szczegóły gdzie jeszcze można zostawić auto opiszemy jak zwykle na końcu. Nasza trasa liczy dokładnie 7.3km i można ją spokojnie przejść w 2 godziny. Niemal w całości przebiega lasem i jest to naprawdę piękny spacer szczególnie jesienią, gdy buki nabierają niesamowitych kolorów.

Wędrówka w The Hermitage

Z zatoczki gdzie zostawiliśmy auto trzeba przekroczyć dość ruchliwą drogę A9
i po kilku minutach dreptania wchodzimy na parking the Hermitage a więc początek znakowanej ścieżki.

Trasa, którą pokażemy Ci w tym wpisie, to licząca 7km ścieżka pod nazwą Braan Path.
Prowadzi ona początkowo wzdłuż rzeki Braan, potem przechodzi mostem Rumbling Bridge, przekracza drogę A822 i leśnymi zakątkami wraca do Inver.

Na samym zaś początku przechodzimy tunelem pod torami kolejowymi

Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com

Ścieżka prowadzi pięknym bukowym lasem, a przez pewien odcinek wśród wyjątkowo wysokich jodeł (Douglas firs), które robią niesamowite wrażenie.

Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com

Po niedługim czasie dotarliśmy do Osian’s Hall – mostku na rzece Braan – z którego podziwialiśmy kipiel wodospadów. Było głośno i mokro!

Wodospady Black Linn Falls

Nasza ścieżka prowadzi dalej w górę rzeki Braan, raz wędrujemy tuż nad jej brzegiem raz wysoko w lesie.

Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.comLeśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com

Po ponad pół godzinie wędrówki ścieżka wychodzi z lasu i widoki nieco otwierają się. Oczywiście jeśli jest ku temu odpowiednia pogoda co w naszym przypadku niekoniecznie ma miejsce. Mniej więcej tutaj wyjęliśmy kurtki przeciwdeszczowe dzięki czemu zdążyliśmy przed krótkim oberwaniem chmury na moście Rumbling Bridge 😉

Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com

Most Rumbling Bridge to mniej więcej połowa trasy.
Wodospad w tym miejscu robi spore wrażenie ale ze względu na deszcz i wiatr nie udało mi się go sfotografować z tej najbardziej atrakcyjnej strony.

Za mostem skręciliśmy w lewo do lasu, mijając po drodze nieco zarośnięte punkty widokowe.

Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com

Ten punkt – z ławeczką – jest świetnym miejscem na odpoczynek o ile nie jest zajęty 😉

Ścieżka Braan biegnie tutaj przez bardzo przyjemny las aby po chwili dotrzeć do drogi A822,
którą należy przekroczyć i kontynuować spacer wygodną, szutrową drogą.

Mniej więcej tutaj złapaliśmy pierwsze promienie słońca, ale jasne było, że długo to nie potrwa…

Po kilku minutach podejścia szutrówką skręciliśmy w lewo mijając po drodze kilka malowniczo położonych zabudowań.

Prosta wyraźna ścieżka wiła się wśród łąk i pastwisk  prowadząc nas do lasu.

Gdzieś tutaj, w lasku, zatrzymaliśmy się na piknik.
Gorąca herbata i zakupione dzień wcześniej słodkie buły z piekarni w Callander smakowały jak nigdy wcześniej. Wiadomo, w terenie wszystko lepiej smakuje 😉

I w końcu weszliśmy na niesamowicie „soczystą” część trasy. Te mokre, leśne zapachy i intensywne kolory towarzyszyły nam przez dłuższy czas, aż w końcu świerkowy las się skończył i skręciliśmy na ścieżkę prowadzącą przez las bukowy.

Niesamowicie jesienne kolory!

Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com

Niestety leśna część Braan Path skończyła się w momencie dotarcia do drogi A822 i wróciliśmy do cywilizacji…

Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.comLeśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com

Na sam koniec wędrówki, gdy dotarliśmy juz do Inver, ponownie na chwilę wyjrzało słońce,
a my dotarliśmy z powrotem do auta i zdążyliśmy się przebrać zanim znów rozpadało się na dobre.

…i inne przydatne informacje 😉

The Hermitage – dojazd:

autem – kod do nawigacji PH8 OJR Old Military Rd, Dunkeld
autobusem – przystanek „Rose Cottage”, autobusy 23, 23B, 23X, 27, 27X, 60, tutaj znajdziesz rozkład jazdy.

Leśna wędrówka w The Hermitage, Szkocja www.katiraf.com

Auto można zostawić na parkingu Hermitage (bezpłatny dla członków National Trust for Scotland i National Trust),
w zatoczce przy drodze A9 lub we wsi Inver na przeciw Inver Mill Caravan Park.

Wpis „Zwiedzaj Pertshire: leśna wędrówka w The Hermitage, Dunkeld, Szkocja” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com