6 w Jakuszyce/ Karkonosze/ Polska/ Szklarska Poręba/ wędrówka w górach/ Zwiedzaj Karkonosze i okolice

Zwiedzaj Karkonosze: wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką (przez Owcze Skały)

Wędrówka na Owcze Skały i na Halę Szrenicką z Jakuszyc

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką (Sierpień 2017)

Trasa: Jakuszyce PKP – droga E3 – szlak zielony – Owcze Skały – Hala Szrenicka – wodospad Kamieńczyka – Szklarska Poręba PKP
długość trasy:
ok.13km  czas przejścia: ok. 3 godz + pikniki
(nasza pogoda: +25C, bardzo gorąco i słonecznie)

Ta wędrówka to świetny przykład na to, jak w ciągu jednego dnia możesz zaplanować zarówno dreptanie w Górach Izerskich jak i w Karkonoszach czyli w dwóch zupełnie różnych miejscach 😉 Poranek upłynął nam na wędrówce na Bobrowe Skały, które znajdują się w Górach Izerskich (start i meta w Piechowicach). Zaś po obiedzie wskoczyliśmy w pociąg do Szklarskiej Poręby i dalej do Jakuszyc, skąd wyruszyliśmy w Karkonosze – na Owcze Skały, Halę Szrenicką i dalej w dół do Szklarskiej Poręby. Ta wędrówka z Jakuszyc (zielonym szlakiem) prowadzi przez mniej popularny (ale jak piękny!) zakątek Karkonoszy, dlatego jeśli nie lubisz tłumów na szlaku, to trasa na Owcze Skały i dalej będzie dla Ciebie świetnym wyborem 😉 To co, idziesz z nami?

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką i do Szklarskiej Poręby źródło: mapy.cz

Przebieg szlaku zielonego uległ niedawno zmianie dlatego na mapach papierowych (w zależności od roku wydania) trasa może przebiegać trochę inaczej. Szlak jest jednak dobrze oznakowany i nie powino być problemu z trafieniem na Owcze Skały 😉

Podróż do Jakuszyc

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką zielonym szlakiem i do Szklarskiej Poręby

Nasza podróż we troje (ja, Olcia i Rafi), do Jakuszyc, zaczęła się w Piechowicach – do Szklarskiej pojechaliśmy pociągiem. Trasa kolejowa do Szklarskiej Poręby jest wyjątkowa i dodatkowo budzi wiele dobrych wspomnień z dzieciństwa, dlatego korzystamy z niej kiedy tylko jest ku temu okazja. Kupując bilet w pociągu czekała na nas miła niespodzianka bo za bilet z Piechowic do Jakuszyc dla całej naszej trójki zapłaciliśmy dokładnie 6.70zł (2017r.) Nie wiemy jak to działa, bo jeden bilet ze Szklarskiej do Jakuszyc to wydatek 4.40zł, ale jak widać na naszym przykładzie zawsze warto poprosić o bilet w dobrej cenie 😉

W Szklarskiej Porębie wystarczy wyjść z budynku dworca aby naszym oczom ukazał się taki oto widok na Karkonosze ♥

Po krótkiej przerwie przyjechał pociąg z Harrachova i wyruszyliśmy w krótką, mniej niż 15-sto minutową podróż do Jakuszyc.

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką – początek

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką zielonym szlakiem i do Szklarskiej Poręby

Po wyjściu z pociągu (była dokładnie godzina 13:40) czekał na nas najmniej przyjemny odcinek tej wędrówki, ponieważ zielony szlak prowadzący na Owcze Skały przebiega tutaj wzdłuż ruchliwej drogi E3. Teoretycznie na mapie można znaleźć ścieżkę (patrząc na zdjęcie zaczyna się ona gdzieś w lesie po lewej stronie), która powinna skończyć się przy drodze nr 3 dokładnie na przeciwko Leśniczówki, ale nie testowaliśmy tego rozwiązania, gdyż część ekipy miała ochotę na lody więc podreptaliśmy prosto na stację benzynową 😉

Od stacji paliw wędrowaliśmy wzdłuż drogi i przy Gościńcu Leśniczówka skręciliśmy w prawo i weszliśmy w las.

Wędrówka na Owcze Skały

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką zielonym szlakiem i do Szklarskiej Poręby

Początkowo droga jest szeroka, wygodna, szutrowa i świetnie nadaje się także na spacer z dzieckiem w wózku. Celem takiego spaceru może być na przykład dotarcie do punktu czerpania wody – to dokładnie 1 km dreptania 😉

Kilka zbiorników wodnych czyli punkt czerpania wody. Szkoda że nie można się w nich kąpać, bo w taki upał aż się prosiło żeby co najmniej zamoczyć stópki 😉

Wędrowaliśmy lasem, ale do granic Karkonoskiego Parku Narodowego był jeszcze szmat drogi, dlatego mogliśmy objadać się jagodami do woli!

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką zielonym szlakiem i do Szklarskiej Poręby

Słońce paliło niemiłosiernie, dlatego po około pół godzinie dreptania z ulgą skręciliśmy w wąską ścieżkę, która częściowo dawała trochę cienia. Ścieżka wiła się teraz między drzewami i krzaczkami jagód, aż w końcu drzewa zaczęły się przerzedzać i pojawiły się pierwsze widoki na schronisko na Hali Szrenickiej.

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką przez Owcze Skały, www.katiraf.com

Po chwili wyszliśmy z lasu wprost na Owcze Skały.

Owcze Skały

Owcze Skały czyli granitowa grupa skalna położona na wysokości 1041m npm. Znajduje się mniej więcej w połowie wędrówki z Jakuszyc na Halę Szrenicką, dlatego warto zaplanować sobie tutaj przerwę na „małe co nieco”. Zwróć też uwagę, że większa część szlaku z Jakuszyc na Halę Szrenicką znajduję się poza terenem Karkonoskiego Parku Narodowego. Co to oznacza? Ano na przykład to, że na Owcze Skały możesz przyjechać rowerem 😉 Wspomnę jeszcze, że tuż poniżej Owczych Skał swoje źródło ma Owczy Potok, który płynąc w dół sąsiaduje z pozostałościami po dawnej skoczni narciarskiej. Pokazywaliśmy Ci to miejsce przy okazji wędrówki w Szklarskiej Porębie.

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką przez Owcze Skały, www.katiraf.com

Z Owczych Skał przy dobrej pogodzie możesz wypatrzyć Halę Szrenicką…

…Szrenicę…

…schronisko na Wysokim Kamieniu…

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką przez Owcze Skały, www.katiraf.com

…a nawet stację przekaźnikową na Śnieżnych Kotłach.

Krótka sesja zdjęciowa na skałkach i ruszyliśmy w dalszą drogę.

Wędrówka na Halę Szrenicką

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką przez Owcze Skały, www.katiraf.com

Odcinek z Owczych Skał na Halę Szrenicką to zdecydowanie najprzyjemniejszy odcinek całej tej wędrówki. Bajkowe widoki, mnóstwo kładek i cisza, spokój…
Nie spotkaliśmy tu dosłownie nikogo, aż do momentu dotarcia do schroniska na Hali.

A tak naprawdę to spotkaliśmy jedynie tą piękność 😉

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką przez Owcze Skały, www.katiraf.com

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką to szlak wymarzony dla wielbicieli spacerów po kładkach. Jest ich tutaj naprawdę sporo!

W pewnym momencie szlak znów oferował piękne widoki na Halę Szrenicką i Szrenicę ♥

Po mniej więcej 6km wędrówki z Jakuszyc dotarliśmy na teren Karkonoskiego Parku Narodowego. Stąd na Halę Szrenicką jest mniej niż pół godziny dreptania.

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką przez Owcze Skały, www.katiraf.com

I w końcu wyszliśmy z lasu na Halę Szrenicką, gdzie zatrzymaliśmy na krótki odpoczynek.

Odpoczynek na Hali Szrenickiej i zejście do wodospadu Kamieńczyka

Na Hali Szrenickiej posiedzieliśmy przed schroniskiem, uzupełniliśmy płyny i zaczęliśmy schodzić do wodospadu Kamieńczyka, a potem dalej do centrum Szklarskiej Poręby.

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką przez Owcze Skały, www.katiraf.com

Do Kamieńczyka dotarliśmy już po 18.00 więc zejście na wodospad było zamknięte, ale jeśli zaplanujesz wcześniejszy start to bez problemu możesz również zobaczyć wąwóz Kamieńczyka i sam wodospad. W zależności od pory roku może się on prezentować na przykład tak:

Wodospad Kamieńczyka (Październik 2016)

Wodospad Kamieńczyka, Szklarska Poręba, www.katiraf.com

Wodospad Kamieńczyka (Styczeń 2014)

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką przez Owcze Skały, www.katiraf.com

Z takich oto zielonych i spokojnych okoliczności przyrody musieliśmy niestety zejść do centrum Szklarskiej. A tam ludzi tłum, jak to w wakacyjne dni, więc szybciutko złapaliśmy autobus do Piechowic i całą wycieczkę zakończyliśmy w bardzo smakowitym miejscu 😉

„ODNOVA u chłopaków” w Piechowicach czyli z miłości do jedzenia

ODNOVA u chłopaków Piechowice

Co jakiś czas spotykamy się z pytaniem gdzie można dobrze zjeść w Szklarskiej Porębie ? Wypróbowaliśmy kilka restauracji, jednak żadna z nich nie przypadła nam do gustu na tyle, aby ją polecać. Ale mamy jedną knajpkę, w której tak dobrze karmią, że po wędrówce w górach jedziemy właśnie tam. Knajpka „ODNOVA – u chłopaków” mieści się w samym centrum Piechowic (z centrum Szklarskiej to zaledwie 10 minut jazdy autem), przy głównej drodze, więc trudno tam nie trafić. Polecamy szczególnie tym, którzy szukają smacznego, nietuzinkowego miejsca, a Ci którzy szukają noclegu też znajdą coś dla siebie 😉

…i inne przydatne informacje 😉

Jak dojechać do Jakuszyc?

Nasza trasa zakłada skorzystanie z transportu publicznego – obecnie do Jakuszyc kursują tylko pociągi.  Tutaj znajdziesz rozkład Kolei Izerskiej – w weekendy i w okresie wakacyjnym pociągi kursują częściej. Koszt biletu ze Szklarskiej Poręby do Jakuszyc to jedyne 4.40zł (2019r.), w zależności skąd rozpoczynasz swoją podróż pociągiem do Jakuszyc – pamiętaj że zawsze warto pytać o promocję Dobry Bilet 😉

Wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką – ile czasu potrzebuję na przejście?

Naszą wędrówkę zaplanowaliśmy na popołudnie, więc skorzystaliśmy z pociągu odjeżdżającego ze Szklarskiej Poręby Górnej około godz. 13.30 (okres wakacji). Do schroniska na Hali Szrenickiej dotarliśmy kilka minut przed 16.00 po długim leniuchowaniu na Owczych Skałach. W centrum Szklarskiej byliśmy o 17.30 więc na całą wycieczkę warto zaplanować ok. 4-5 godzin.

Post „Zwiedzaj Karkonosze: wędrówka z Jakuszyc na Halę Szrenicką (przez Owcze Skały)” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com