0 w Anglia/ Park Narodowy Lake District/ wędrówka w górach/ wschód słońca/ Zwiedzaj Kumbrię

Lake District: zimowa wędrówka na Helvellyn (950m npm) na wschód słońca

Zimowa wędrówka na Helvellyn na wschód słońca, Lake District, Anglia www.katiraf.com

Zimowa wędrówka na Helvellyn na wschód słońca, Lake District, Anglia (Styczeń 2012)

Nasza trasa: parking Whytburn Church – Birk Side – Helvellyn (950m) – Birk Side – parking Whytburn Church
długość trasy: ok.8km, nasz czas przejścia: ok. 4.5 godziny

Niemal wszystkie nasze podróże (te mniejsze też) są planowane ze sporym wyprzedzeniem więc nie wiem jak to się dzieje, że nasze wyjazdy na wschód słońca są zawsze spontaniczne! I tak w piątek wieczorem, mając przed sobą cały wolny weekend, zastanawialiśmy się co będziemy robić. I wtedy padło hasło – góry! A kiedy sprawdziliśmy prognozy pogody, a one były wręcz idealne, doszliśmy do wniosku, że żal by było tego nie wykorzystać i może by tak wstać o 3 rano? 🙂
Na jednodniowe górskie wypady wybieramy najczęściej oddaloną o ok. 2 godziny jazdy krainę Lake District i to właśnie tam postanowiliśmy pojechać, a nasz wybór padł na Helvellyna liczącego sobie 950m. Szczyt Helvellyn jest bardzo popularnym celem wędrówek górskich. Możesz na niego wejść na co najmniej kilka sposobów, a my pokażemy Ci tym wpisie jedną z łatwiejszych opcji. Nasza wędrówka na Helvellyn jest idealną opcją jeśli masz do dyspozycji tylko pół dnia i chciałbyś się wybrać w góry by obejrzeć wschód lub zachód słońca. My co prawda na sam wschód słońca (stricte na szczycie Helvellyna) nieco się spóźniliśmy, ale nie przeszkodziło to nam w delektowaniu się widokami jak i śniadaniem. To co, idziesz z nami?

Nasza trasa na Helvellyn (950m) Źródło:mapy.cz

Do parkingu przy kościele Wythburn mieliśmy około 2.5 godziny jazdy autem. Z parkingu na szczyt trzeba liczyć kolejne 2 godziny, jeśli tak jak my – idziesz zimą i jest śnieg – to dolicz trochę więcej czasu. Nas śnieg trochę spowolnił (nie spodziewaliśmy się, że będzie go aż tak dużo!) i przez to spóźniliśmy się około 20 minut, aby oglądać wschód słońca na samym szczycie. Jednak będąc już wysoko w górach i tak było niesamowicie pięknie, więc tak naprawdę ten mały poślizg nie miał dla nas szczególnie dużego znaczenia. W sumie rok później również zaliczyliśmy spóźnienie wędrując na wschód słońca na Skiddaw, ale to już zupełnie inna historia, którą opowiemy Ci przy następnej okazji 😉

Wędrówka na Helvellyn na wschód słońca

Ścieżka z Wythburn Church na szczyt Helvellyn jest dość starym i dobrze wydeptanym szlakiem, ale nie jest tak popularna jak szeroka ścieżka przez Grisedale Tarn lub bardziej ekscytujący szlak przez Striding Edge. Jeśli jednak chodzi o różnorodność i piękno widoków to gwarantujemy, że nie będziesz rozczarowany. Zaczynając od Kościoła Wythburn, ścieżka prowadzi stromo między wysokimi sosnami a strumieniem Comb Gill. Oczywiście o tej porze dnia nie widzieliśmy prawie nic skupiając się jedynie na podążaniu ścieżką.

Ścieżka ta, przecinając las wyprowadziła nas w stromą, jednostronną dolinę, na zboczach której pasły się dziesiątki owiec. Nocą, w świetle latarki, ich oczy wyglądały prawdziwie diabelsko, aż ciary chodziły po plecach! Im wyżej tym bardziej robiło się biało, ale ścieżka w świetle latarki była cały czas dość dobrze widoczna ze względu na ukształtowanie terenu i póki co nie mieliśmy większych kłopotów z nawigacja. Po prostu trzeba było iść do góry.

Kiedy wyszliśmy z doliny, nawigacja robiła się trochę trudniejsza ze względu na sporą ilość śniegu i brak jakichkolwiek charakterystycznych punktów. Miejscami śniegu było po kolana, gdzie indziej mogliśmy dreptać po gołej ziemi. Mieliśmy jednak tą wygodę, że częściowo mogliśmy wędrować po śladach – dwójka takich samych zapaleńców jak my postanowiła obejrzeć wschód słońca na Helvellyn i wyruszyła z parkingu trochę wcześniej od nas.

Im wyżej byliśmy tym jaśniej się robiło, a przed nami otworzyły się spektakularne widoki na zachód od jeziora Thirlmere.
W promieniach wschodzącego słońca podziwialiśmy niemal w zupełnej ciszy ośnieżone szczyty – nie było grama wiatru!

Wędrówka na Helvellyn – szczytujemy!

Szczyt Helvellyna jest płaski i dość rozległy, a najwyższy punkt wskazuje oczywiście cairn.

Nasza wędrówka na Helvellyn dobiegła końca. Absolutnie bezwietrzny poranek na szczycie i niesamowita widoczność 🙂  Takie warunki nie zdarzają się tu często!

Pierwsza grań, którą można wędrować na Helvellyn –  Striding Edge, a w oddali Góry Penińskie

I druga grań prowadząca na Helvellyn – Swirral Edge

Szczyty Crag Hill, Causey Pike i kilka innych, na które weszliśmy kilka lat później 😉

Na pierwszym planie Little Man (865m) a w głębi masyw Skiddawa (931m)

Wschodnie zbocze Helvellyna ostro opada w dół do jeziorka Red Tarn. Zdjęcie poniżej, z jeziorkiem, zrobiliśmy w… kwietniu!

Widok ze szczytu Helvellyn na jeziorko górskie Red Tarn (Kwiecień 2016)

Wędrówka na Helvellyn – powrót

Po zjedzeniu śniadania wracaliśmy na parking dokładnie tą samą trasą, którą przyszliśmy. Z tą tylko różnicą, że towarzyszyło nam piękne zjawisko zwane halo!

Powrót na parking przez tak zielony las był naprawdę dziwnym uczuciem 😉

Szczyt Blencathra (868m npm) i grań Sharp Edge

Blencathra www.katiraf.com

Na zakończenie naszej zimowej wędrówki, jadąc znad jeziora Thrilmere drogą A66 w kierunku Penrith,
podziwialiśmy pokryty śniegiem masyw Blencathry, na którą wdrapaliśmy się kilka lat wcześniej.

Po lewej stronie szczyt Blencathry i małe czarne kropeczki czyli turyści, a  po prawej słynny i niebezpieczny Sharp Edge.

Blencathra www.katiraf.com

Sharp Edge w całej okazałości. Przejście tą krawędzią jest jednym z trudniejszych miejsc wędrówkowych w Lake District i tak – tu giną ludzie. Nie ma tutaj możliwości „obejścia” trudności jak w przypadku dwóch grani prowadzących na Helvellyna. Kiedy szliśmy tędy na Blencathrę (była to nasza pierwsza górska wędrówka w UK)  w sumie nie wiedzieliśmy nic o tym miejscu. Ja – z moim vertigo – w pewnym miejscu zawróciłam i weszłam klasyczną ścieżką, Rafi poradził sobie z kominem, choć mówił, że łatwo nie było. Kiedyś na pewno opowiemy Ci całą tą historię 😉

Klasyczna ścieżka – zygzakami – na Blencathrę.

Inne polecane wędrówki w Lake District:

wędrówka na Scafell Pike – klasyczna trasa na najwyższy szczyt Anglii z małym bonusem w postaci zejścia przez Mickledore
• wędrówka dookoła jeziora Derwentwater – idealny pomysł gdy wysoko w górach pogoda jest kiepska, a Ty koniecznie chcesz trochę powędrować!

…i inne przydatne informacje 😉

Wędrówka na Helvellyn – jak dojechać?

Najwygodniej autem. Najbliższym miastem jest Keswick z którego dojazd na parking przy kościele Wythburn zajmuje ok. 15 minut. Orientacyjny kod do nawigacji CA12 4TW.
Można również dojechać autobusem – pomiędzy Grasmere a Keswick kursuje autobus 555, który zatrzymuje się przy kościele Wythburn. Tutaj rozkład jazdy autobusu 555.

Wędrówka na Helvellyn – stopień trudności?

Tą trasę wejścia na Helvellyn uważamy za łatwą. Nie ma tutaj miejsc wymagających użycia rąk. Brak ekspozycji.
Latem czas przejścia będzie krótszy – ok. 3godzin w obie strony nie wliczając przerw na podziwianie widoków i piknik 😉

Post „Lake District: zimowa wędrówka na Helvellyn (950m npm) na wschód słońca” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com