0 w Anglia/ Horton-In-Ribblesdale/ North Yorkshire/ Park Narodowy Yorkshire Dales/ wędrówka w górach/ Zwiedzaj Yorkshire

Zimowa wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, Anglia (Styczeń 2021)

Nasza trasa: wieś Horton in Ribblesdale – Brackenbottom Scar – Pen-Y-Ghent (694m) – Penine Way – Horton Scar Lane
– Skell Gill Pasture – wieś Horton in Ribblesdale

Długość trasy: 10km , nasz czas przejścia: 3 godziny + piknik

Nasza pierwsza (i ostatnia taka przed lockdownem) wędrówka w Nowym Roku z cyklu „chasing the snow” zakończona pełnym sukcesem! Tuż przed wejściem na szczyt Pen-Y-Ghent złapała nas porządna śnieżyca, która zmieniła kolory okolicznych pastwisk z zielonych na absolutnie białe. Trasa którą szliśmy ma charakter pętelki i liczy przyjemne 10 km. Polecamy jeśli szukasz trasy na tzw. „pół dnia”. To co, idziesz z nami? 😉

Pen-Y-Ghent (694m npm) – gdzie się znajduje?

Szczyt Pen-Y-Ghent znajduje się w pobliżu wsi Horton in Ribblesdale, w południowej części Parku Narodowego Yorkshire Dales.

źródło: mapy.cz

Nasza trasa rozpoczyna się we wsi i ma charakter pętelki. Wchodziliśmy od najbardziej stromej, południowej strony, schodząc łagodną trasą od północy.
Całość (wędrówka + piknik na szczycie) zajęła nam około 3 godzin.

Wędrówka na Pen-Y-Ghent

Wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.com

Auto zostawiliśmy na parkingu w centrum wsi i ruszyliśmy spoglądając na wciąż zielone pastwiska.
Na końcu tego wpisu pokażemy Ci ten sam widok kilka godzin później ! 😉

Trasa jaką wybraliśmy prowadzi początkowo przez wieś.
Za kościołem skręciliśmy w lewo i idąc wzdłuż strumienia Horton Beck dotarliśmy do osady Brackenbottom.

Tu ścieżka skręca na pastwiska i początkowo pnie się mocno w górę.

Już po chwili otwierają się widoki na okoliczne wzgórza i dolinki. No i owce rzecz jasna 😉

Wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.com

Kolejna część trasy wcale nie była taka płaska jak to sobie wyobrażałam 🙂
Wędrowaliśmy w górę, w dół, i tak kilka razy, aby po ostatnim podejściu przejść przez furtkę w murku i zacząć właściwe podejście na szczyt.

Tymczasem od strony Whernside nadchodziły śnieżne chmury.
Prognoza pogody mówiła o opadach śniegu koło południa i mieliśmy nadzieję, że załapiemy się na jakiś śnieżny opad 😉

Wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.com

Część trasy przebiegała po kamiennych stopniach. Były mocno oblodzone, ale wciąż dało się iść.

Ostatnie podejście i… zaczęło sypać!

Tutaj zrobiliśmy sobie krótką przerwę na przebranie. Nadciągała spora śnieżyca i chodzenie po lodzie przykrytym cieniutką warstewką lodu niezbyt się nam uśmiechało. W takich sytuacjach nieocenione są raki (ang. crampons) lub raczki (ang. micro spikes), które założyliśmy na buty i ruszyliśmy zdobywać szczyt. Większość osób widoczna na zdjęciu zawróciła, bo śnieżyca mocno dawała się we znaki…

Na szczyt od tej strony wchodziliśmy dwa razy, zawsze przez rumowisko.
I zastanawiam się, czy jest jakaś inna ścieżka omijająca głazy jak to sugerują niektóre mapy? Sprawdzimy to kiedyś przy nieco lepszych warunkach pogodowych.

Ostatni odcinek przed szczytem jest niemal płaski i po około 400m dotarliśmy na szczyt.

Wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.com

Na szczycie śnieżnej zadymy ciąg dalszy, więc po krótkim postoju i kilku łykach gorącej herbaty zaczęliśmy schodzić w dół.

Biała nicość – po prostu bosko!

Kolejne schody i bardzo łagodne zejście w dół. Domyślam się że większość turystów wybiera tę, znacznie łagodniejszą drogę na szczyt.

Śnieżyca powoli przechodziła i mogliśmy zobaczyć naszą drogę powrotną. Ta ciemna plama po prawej stronie kadru to dziura w ziemi z wodospadem Hull Pot.

Zejście w doliny było dość zabawne. No przynajmniej dla nas 😉 Uzbrojeni w kolce nie mieliśmy żadnego problemu z wędrówką po zaśnieżonej aczkolwiek mocno oblodzonej trasie. Mijaliśmy jednak sporo osób ostrożnie poruszających się po ścieżce i co rusz ktoś lądował na pupie 😉 A że były to głównie ekipy młodych piechurów, śmiechom nie było końca!

Wracając zaliczyliśmy spotkanie z mocno rozentuzjazmowaną ryjówką. Na naszym fanpagu znajdziesz cały filmik z tego spotkania, o tutaj (klik klik)

Wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.com

Z trasy świetnie widać najwyższą górę w Yorkshire – Whernside. Tutaj pokazywaliśmy Ci naszą letnią wędrówkę na ten szczyt.

Skrzyżowanie 4 tras. Możesz wybrać czy chcesz jeszcze zobaczyć wspomniany wcześniej wodospad Hull Pot czy może wrócić do wsi przez Whitber Hill.
My wybraliśmy ścieżkę którą przebiega szlak długodystansowy Pennine Way.

Wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.com Wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.comWędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.com Wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.com Wędrówka na Pen-Y-Ghent, Yorkshire Dales, www.katiraf.com

Budynki na zdjęciu to osada Brackenbottom, którą mijaliśmy w drodze na szczyt.
Pamiętasz zdjęcie z owcami na zielonym pastwisku? Wow, dwie godziny i taka zmiana!

Opisana przez nas trasa pokrywa się częściowo ze szlakiem Three Peaks Route, a częściowo (powrót) biegnie drogą Horton Scar Lane.

Znajdź różnicę! 😉

…i inne przydatne informacje 😉

Wędrówka na Pen-Y-Ghent – dojazd:

Wędrówka rozpoczyna się i kończy we wsi Horton-In-Ribblesdale.

autem: orientacyjny kod do nawigacji: BD24 0HD Do wyboru miejsca do zaparkowania przy głównej ulicy, prywatny parking naprzeciwko kościoła (£2 za cały dzień) oraz parking Yorkshire Dales National Park (płatny £4.80 powyżej 2 godzin)
• pociągiem: stacja Horton-In-Ribblesdale
autobusem: nr 831 i nr 11

Post „Zwiedzaj Yorkshire: zimowa wędrówka na Pen-Y-Ghent, Horton in Ribblesdale, Park Narodowy Yorkshire Dales” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com