4 w Anglia/ National Trust/ Park Narodowy Peak District/ wędrówka w górach/ Zwiedzaj Staffordshire

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District (Sierpień 2019)

Nasza trasa: Ilam Park NT – wieś Ilam – Dovedale Car Park – Thorpe Cloud (287m npm) – Stepping Stones Dovedale – Lover’s Leap – Raynard’s Cave – Ilam Rock – Dovedale Wood – Ilam Tops Farm – wieś Ilam – Ilam Park NT
Długość trasy:
ok. 10km, nasz czas przejścia: 3:45h (w tym 2:45h samej wędrówki)

Długi sierpniowy weekend i pogoda jak marzenie oznaczała tyko jedno – kolejną wędrówkę! Razem z Adasiem i Mariuszem postanowiliśmy powłóczyć się trochę w Parku Narodowym Peak District, w jego najbardziej południowej części. W taki upał rozsądną wydawała się wędrówka w Dovedale, pięknej dolinie, przez którą przepływa rzeka Dove. Ponieważ chcieliśmy uniknąć korków w drodze powrotnej zaplanowałam krótszą wersję wędrówki, która zaczyna się i kończy we wsi Ilam. W sumie wyszła nam 10 kilometrowa pętelka, podczas której w pocie czoła wdrapaliśmy się na całkiem fajną górkę zwaną Thorpe Cloud (287m npm). To co, idziesz z nami? 😉

Dolina Dovedale – gdzie się znajduje?

W hrabstwie Staffordshire, w południowej części Parku Narodowego Lake District. Autem dojazd z Manchesteru zajmuje około 1:40h, z Leeds ok. 1:50h, z Londynu ok. 3h a z Cardiff 3:20h. Najbliższa miejscowość to wieś Ilam, ale niestety nie dociera tam żaden autobus (szczegóły jak się dostać w pobliże doliny Dovedale korzystając z transportu publicznego zamieściliśmy na końcu tego wpisu)

Ilam Park National Trust i wieś Ilam

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

We wsi Ilam znajduje się Ilam Park będący pod opieką National Trust. Na terenie parku dominuje spory budynek hostelu YHA, duży parking oraz kafejka/sklepik/toalety. Jeśli jesteś członkiem NT – parkujesz za darmo.

Na wprost budynek National Trust, a po prawej hostel. Przed 9.00 rano było tu bardzo pusto, cicho i przyjemnie. Zielone leżaki na tarasie baaaardzo kusiły 😉

Kościół Holly Cross Church – a tuż przy nim tabliczka z krótkim opisem szlaku do doliny Dovedale.

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Tak wyglądała nasza 10km trasa. Pierwszy etap to wędrówka z parkingu NT do doliny Dovedale (punkty 1-6)
– około pół godziny dreptania przechodząc przez centrum wsi Ilam.

Niewielka wieś Ilam była bardzo urokliwa, szczególnie o poranku – bez tłumu turystów i aut dookoła 😉

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Już po chwili znaleźliśmy właściwą furtkę i ścieżkę prowadzącą przez łąki i pastwiska prosto do parkingu w Dovedale.

Do wyboru są dwie trasy. Pierwsza, która biegnie przez pastwiska pełne owiec, krów lub byczków (krótsza) oraz druga, która te pastwiska zupełnie omija.

Wybraliśmy opcję pierwszą, obyło się bez przygód 😉

Po niedługim czasie dotarliśmy na parking Dovedale. Naszą wędrówkę możesz rozpocząć również tutaj – wtedy wieś Ilam odwiedzisz pod koniec spaceru.

Wędrówka do Dovedale na szczyt Thorpe Cloud

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Wędrówka w Dovedale może łatwo zamienić się w krótki spacer jeśli nie chcesz lub nie możesz daleko wędrować. Ta opcja nadaje się także na spacer z wózkiem dziecięcym/inwalidzkim. Z parkingu w Dovedale wybierasz wygodną szutrową drogę (na lewym brzegu rzeki Dove) aż do Stepping Stones. Taki spacer to dosłownie 700m w jedną stronę 😉

Jeśli jednak planujesz podążać naszymi śladami i zdobyć szczyt Thorpe Cloud, musisz przekroczyć rzekę Dove korzystając z drewnianego mostu. Następnie kierujesz się ścieżką, przy której ustawione są drewniane słupki z pomalowanymi na niebiesko czubkami. Taki angielski sposób oznaczenia szlaku 😉

Wystarczyło wyjść nieco wyżej i już mogłam podziwiać widoki 😉

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Na skalistym szczycie zaatakowało nas z milion latających mrówek więc uciekliśmy na bardziej trawiastą część góry.

Tam zrobiliśmy krótką przerwę na zdjęcia i złapanie oddechu. Górka nie jest wysoka, ale słońce ostro grzało i podejście wycisnęło z nas siódme poty!

Szutrowa trasa spacerowa widziana ze szczytu Thorpe Cloud.

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Spojrzenie w dalszą część doliny Dovedale.

A tutaj w oddali Park Ilam i pastwiska, przez które wędrowaliśmy.

W końcu, podczas schodzenia, udało się nam zobaczyć chyba najbardziej znane miejsce w dolinie Dovedale czyli Stepping Stones.

Stepping Stones

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Tutaj spotkaliśmy najwięcej turystów podczas całej wędrówki.
Łatwo tu dotrzeć, przyjemnie posiedzieć na kocyku lub pochlapać się w wodzie zwłaszcza w tak gorący dzień.

Większość osób korzystała z kamieni aby przekroczyć rzekę, ale Adaś postawił na konkretny kontakt z naturą!

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Na nasz brzeg wrócił korzystając z bardziej naturalnych „stepping stones” co nie było wcale takie łatwe, bo wszystkie znajdowały się pod wodą.
Obyło się jednak bez kąpieli! Brawo Adaś 😉

Mój kontakt z wodą ograniczył się do zamoczenia rąk w strumyku, gdzie wypatrzyłam kamienne serducho ♥

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Nie zastanawiając się długo ruszyliśmy w dalszą trasę zostawiając większość tłumu za nami.

Jaskinia Reynarda

Dalsza trasa wyglądała całkiem niewinnie i już cieszyłam się, że będę mogła ją polecić na rodzinny spacer z wózkiem, ale nie tak szybko…

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Owszem są miejsca gdzie jest bardzo wygodnie i płasko, ale są też odcinki kamieniste jak i schody.

Po mniej więcej pół godzinie dreptania znaleźliśmy ścieżkę skręcającą w las, która miała nas zaprowadzić do jaskini Reynarda.

Tak prawdę mówiąc to bardziej niż jaskinia podobał mi się łuk skalny, który w rzeczywistości był kiedyś wejściem do jaskini znajdującej się obecnie kilkadziesiąt metrów dalej. Gdy sklepienie i ściany tej oryginalnej, długiej jaskini zapadły się, pozostało wejście w postaci łuku skalnego i końcowa część jaskni, do której można wejść.

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Wejście do jaskini jest bardzo strome i momentami wymaga użycia rąk, ale ogólnie nie jest trudne.
Nazwa jaskini Reynard’s Cave pochodzi od nazwiska człowieka, który ta jaskinię zamieszkiwał.
Uważa się również, że jaskinia była używana już w czasach prehistorycznych.

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Widok z jaskini na łuk skalny.
Schodząc w dół, po prawej stronie(lub wchodząc w górę po lewej) warto skręcić na skalną półkę, która doprowadzi Cię do kolejnej jaskini.

Skała Ilam RockWędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Skała Ilam Rock wyznaczała półmetek naszej wędrówki. Tuż obok miał znajdować się most, który umożliwia przekroczenie rzeki i powrót do wsi.
Wędrowaliśmy zatem dalej w głąb Dovedale, zaglądając w nieduże jaskinie znajdujące się bezpośrednio przy szlaku.

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Wędrówka w Dovedale przebiega niemal non stop brzegiem rzeki. Jeśli padało i poziom wody się podniósł – może się okazać, że nie wszystkie ścieżki bedą do przejścia. Tak jak na przykład odcinek z tą drewnianą kładką.

Po drodze mijaliśmy kilka ostańców skalnych aż w końcu dotarliśmy do skały o charakterystycznym kształcie czyli Ilam Rock.

Powrót do Ilam

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Przejście przez most to ścieżka do Stanhope ale jednocześnie trasa do wsi Ilam.

Znak przy moście wskazywał, że do Ilam mamy trochę ponad 3 km dreptania.

Najpierw czekało nas mozolne dreptanie w górę aby wydostać się z doliny. Uff, mimo cienia było gorąco…

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

A kiedy już weszliśmy na górę, zrobiliśmy sobie w lesie, w cieniu, mały piknik.
Wiedzieliśmy bowiem, że już za chwilę ścieżka opuści leśne zakątki i będziemy się smażyć w słońcu całą drogę powrotną…
A na zdjęciu szczyt, na który wdrapaliśmy się rano!

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

Zdjęcie poglądowe – warto zapamiętać! Mimo, iż dobrze wydeptana ścieżka będzie Cię prowadziła dalej prosto, trzeba skręcić w górę i kierować się w stronę budynków farmy. W sumie widać drewniany słupek z białą plakietką świadczącą o tym, że tam przebiega szlak, ale przegapiliśmy go i dopiero widząc dużą tablicę z napisem „private” zrozumieliśmy, że trzeba się będzie wrócić.

Widząc w płocie tradycyjną drewnianą furtkę było jasne że dobrze idziemy. Drewniany drogowskaz dodatkowo nas w tym utwierdził 😉

Po szutrowych drogach między farmami przyszedł czas na zwiedzanie ścieżek na pastwiskach.
Tutaj szliśmy nazwijmy to „stylem dowolnym”, kierując się cały czas w dół, aż w końcu dotarliśmy do wsi 😉

Wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District

We wsi tłumy ludzi, nawet spora łąka/park przy kościele zamieniła się w jeden wielki parking i miejsce piknikowe.
My też zrobiliśmy sobie piknik w przyjemnym cieniu i niedługo potem  ruszyliśmy w drogę powrotną do Yorkshire.

…i inne przydatne informacje 😉

Dovedale – dojazd:

autem: kod do nawigacji na parking w Ilam Park National Trust DE6 2AZ. Dla członków NT parking bezpłatny, dla pozostałych (2019r.): £3.50 do 4 godzin lub £5 powyżej 4 godzin. Kod do nawigacji na parking w dolinie Dovedale: DE6 2AY. Koszt parkingu (2019r.) – £3.
Warto wspomnieć o korku w jakim możesz utknąć chcąc wyjechać ze wsi. Drogi dojazdowe są dość wąskie a korek tworzy się z powodu aut, które czekają na wjazd na parking w dolinie Dovedale. My utknęliśmy tu na jakieś pół godziny…

transport publiczny: nie ma autobusu, który dojeżdża bezpośrednio do Ilam. Najbliższy przystanek autobusowy to Tissington Gates. Zatrzymuje się tam autobus nr 441 lub nr 442, który kursuje między Buxton a Ashbourne (na podlinkowanych stronach przewoźnika możesz wyszukać autobusy na konkretny dzień). Z Tissington do parkingu Dovedale jest około godziny dreptania. Najbliższe stacje kolejowe to Buxton, Derby, Matlock i Uttoxeter.

Wpis „Zwiedzaj Staffordshire: wieś Ilam i wędrówka w Dovedale, Park Narodowy Peak District” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com