0 w Anglia/ leśne wędrówki/ West Yorkshire/ wodospady/ Zwiedzaj Yorkshire

Zwiedzaj Yorkshire: spacer na wodospad Goit Stock, Cullingworth

Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire

Wodospad Goit Stock, Cullingworth, West Yorkshire (Maj 2020)

W West Yorkshire nie znajdziesz zbyt wielu wodospadów, ale jest jeden na który zdecydowanie warto się przespacerować. Wodospad Goit Stock znajduje się we wsi Cullingworth i jest dość łatwo dostępny, dzięki czemu może być świetnym celem rodzinnej wycieczki. To co, idziesz z nami? 😉

Wodospad Goit Stock – gdzie się znajduje?

źródło: mapy google

Goit Stock Waterfall to jeden z tych wodospadów w Yorkshire, który znajduje się poza Parkiem Narodowym Yorkshire Dales – we wsi Cullingworth w West Yorkshire. Najbliższe miasto to Bingley – 7 min jazdy autem, z Leeds dostaniesz się tutaj autem w pół godziny, a przykładowo z Manchesteru w około 1 godzinę. Trasa do wodospadu, którą pokazujemy Ci w tym wpisie zaczyna się jednak w sąsiedniej wsi – Harden.

źródło: mapy.cz

Na mapę nanieśliśmy dwie propozycje spacerowe. Nasza trasa – czarne kreski – liczy około 4km i jej przejście zajęło nam około 1 godziny.
Najprostsza, najwygodniejsza i najbardziej popularna trasa – różowe kropy – liczy nieco mniej bo 3.5km w obie strony.

Spacer na wodospad Goit Stock – początek

Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire

Początek naszego spaceru nie był standardowy, wędrowaliśmy bowiem ścieżką mniej uczęszczaną, która znajduje się zaraz przy
sklepie ogrodniczym (gdzie po zakupach zostawiliśmy auto i wyruszyliśmy na wodospad)

„Główne” wejście na szlak znajduje się jakieś 300 metrów wcześniej – ulica Goit Stock Lane
(różowe kropy na mapie powyżej)

Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire

Nasza ścieżka prowadziła przez las, wzdłuż murku, za którym pasły się krówki.

W końcu dotarliśmy do rozwidlenia – tam skręciliśmy w prawo i zaczęliśmy dość ostro schodzić w dół.

Po chwili pokazały się zabudowania i główny szlak, na którym spotkaliśmy tego dnia sporo spacerowiczów.

Ścieżka do wodospadu – Milennium Way

Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire

Ścieżka do wodospadu biegnie wzdłuż strumienia Harden Beck, w głębokim wąwozie, którego skalne ściany w jednym miejscu sięgają nawet kilkunastu metrów.
Trasa do wodospadu to odcinek szlaku wędrówkowego Millennium Way/Senior Way.

Większa część Goit Stock Lane prowadzącej do wodospadu nadaje się na spacer z wózkiem.
Dopiero ostatni odcinek – tuż przed wodospadem –  jest bardzo kamienisty.

Wiosną Goitstock Wood jest pełen niebieskich dzwonków i dzikiego czosnku.
Załapaliśmy się na ostatnie egzemplarze 😉

Po pół godzinie dreptania dotarliśmy do wodospadu.

Wodospad Goit Stock

Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire

Wodospad Goit Stock ma jedną kaskadę o wysokości około 4 metrów.
W weekendy, przy ładnej pogodzie, jest dość mocno oblegany 😉

Niestety woda w strumieniu nie jest pierwszej przejrzystości a tym samym nie zachęca do zamoczenia stópek…

Trasa powrotna

Nasza trasa powrotna prowadziła w górę strumienia.
Tuż obok wodospadu, na skałkach, zamontowano metalowe schody, które ułatwiają wejście na dalszą część ścieżki.

Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire

Jeszcze przez chwilę zachwycaliśmy się malowniczymi meandrami strumienia a po chwili doszliśmy do mostku i miejsca gdzie krzyżuje się kilka ścieżek.

Skręciliśmy w lewo i po chwili dotarliśmy do pierwszych zabudowań. Tutaj trzeba znów skręcić w lewo, w krótką uliczkę kończącą się drewnianą bramą prowadzącą do prywatnego ogrodu. Przez ten właśnie ogród i podwórko przebiega ogólnodostępna ścieżka, jakkolwiek dziwnie by to nie wyglądało 😉 Jeszcze przejście przez murek i już byliśmy na pastwisku.

Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire Wodospad Goit Stock Waterfall, West YorkshireWodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire

A na pastwisku wiadomo – mogą się zdarzyć przymusowe pertraktacje z młodymi krówkami i byczkami 😉
Ostatecznie całe towarzystwo okazało się dość przyjaźnie nastawione.

Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire Wodospad Goit Stock Waterfall, West Yorkshire

Ostatni odcinek trasy to ponowne wejście do lasu i po kilku minutach dotarliśmy do auta.

…i inne przydatne informacje 😉

Wodospad Goit Stock – dojazd:

Przybliżony kod do nawigacji: BD16 1BL, wieś Harden Auto można zaparkować wzdłuż ulicy Wilsden Rd i stamtąd kierować się na Goit Stock Lane.

Wodospad Goit Stock – praktyczne informacje:

Spacer do wodospadu w najkrótszej i najłatwiejszej opcji (ulicą Goit Stock Lane) zajmuje około pół godziny dreptania (mniej niż 2km). W dwie strony zatem wychodzi około 1 godziny. Nasza trasa – nieco bardziej urozmaicona i zdecydowanie mniej tłoczna – ma podobną długość i jej przejście w obie strony również zajmuje około 1 godziny.

Do wodospadu można się również dostać bezpośrednio od strony wsi Cullingworth, ale omija nas wtedy niemal w całości spacer w lesie.

Post „Zwiedzaj Yorkshire: spacer na wodospad Goit Stock, Cullingworth” pojawił się po raz pierwszy na www.katiraf.com